ثبت علامت تجاری در خارج از کشور

ثبت علامت تجاری در خارج از کشور

یکی از خدمات شرکت ایکاف، ثبت علامت تجاری و کمک به این مهم در خارج از کشور است.در این نوشتار سعی می‌شود هر آنچه لازم است در مورد ثبت علامت تجاری در خارج از کشور بدانید، بیان گردد. ثبت علامت تجاری در خارج از کشور می‌تواند به دو طریق ثبت ملی، ثبت منطقه‌ای و ثبت بین‌المللی انجام شود.

ثبت ملی علائم تجاری طبق کنوانسیون پاریس

ثبت ملی علامت تجاری به این معناست که شما علامت تجاری خود را در یک کشور بخصوص و موردنظر خود، در یک بازه زمانی مشخص، به ثبت برسانید. مثلاً فرض کنید به دلیل مهاجرت به کشور کانادا، تصمیم دارید فقط در کشور کانادا، علامت تجاری خود را ثبت کنید و نه در کشور دیگر. اگر قصد ثبت در کشور خود به‌اضافه چند کشور دیگر را داشته باشید، استفاده از سیستم ثبت بین‌المللی علامت تجاری یا سیست مادرید (پروتکل مادرید) توصیه می‌گردد.

ثبت بین‌المللی علامت تجاری از طریق سیستم مادرید

با توجه به عضویت ایران در سیستم مادرید، اگر کشور موردنظر شما برای ثبت علامت خود، عضو سیستم مادرید باشد، می‌توانید از طریق ثبت علامت در سیستم مادرید برای ثبت علامت خود در کشور موردنظر اقدام کنید. در غیر این صورت، می‌توانید در کشور موردنظر، ثبت علامت خود را انجام دهید. ثبت بین‌المللی از طریق سیسم مادرید، یکی از بهترین روش‌ها برای ثبت علامت در خارج از کشور است. البته همه کشورها عضو سیستم مادرید نیستند و نمی‌توان از طریق ثبت در این سیستم، در همه کشورها، علامت تجاری خود را ثبت نمود.

کشورهای عضو سیستم مادرید

افغانستان      سازمان مالکیت فکری آفریقا (OAPI) آلبانی     الجزایر         آنتیگوا و باربودا         ارمنستان استرالیا          اتریش       آذربایجان     بحرین

بلاروس  بلژیک       بوتان     بوسنی و هرزگوین  بوتسوانا برزیل     برونئی

بلغارستان           کامبوج      کانادا     چین      کلمبیا    کرواسی  کوبا       قبرس     جمهوری چک

جمهوری دموکراتیک خلق کره          دانمارک  مصر      استونی               اتحادیه اروپا

فنلاند           فرانسه       گامبیا     گرجستان       آلمان     غنا        یونان     مجارستان           ایسلند

هند       اندونزی  ایران      ایرلند     اسرائیل   ایتالیا     ژاپن       قزاقستان کنیا       قرقیزستان           لائوس    لتونی     لسوتو    لیبریا            لیختن اشتاین       لیتوانی               لوکزامبورگ          ماداگاسکار          مالاوی   مالزی     مکزیک   موناکو    مغولستان            مونته نگرو          مراکش                موزامبیک            نامیبیا    هلند      نیوزلند        مقدونیه شمالی                 نروژ            عمان     فیلیپین               لهستان              پرتغال    جمهوری کره        جمهوری مولداوی             رومانی    فدراسیون روسیه     رواندا       ساموآ                سن مارینو           سائوتومه و پرنسیپ صربستان         سیرا لئون            سنگاپور       اسلواکی   اسلوونی        اسپانیا            سودان               سوئد     سوئیس                             جمهوری عربی سوریه         تاجیکستان         تایلند     تونس     ترکیه      ترکمنستان            اوکراین   انگلستان ایالات متحده آمریکا          ازبکستان ویتنام     زامبیا     زیمبابوه                                     

پروتکل مادرید یا سیستم مادرید برای ثبت علامت تجاری چیست؟

پروتکل مادرید یک معاهده بین‌المللی است که توسط دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) اداره می‌شود. سیستم مادرید در حقیقت برای رفع مشکلاتی که برای ثبت علامت در کشورهای مختلف وجود داشت ایجاد شده است. تسریع و مقرون‌به‌صرفه کردن ثبت در کشورهای مختلف (کشورهای عضو این سیستم) تنها با ثبت یک درخواست یک سیستم درخواست.

ثبت علامت تجاری در این سیستم به این صورت است که متقاضی ثبت علامت باید ابتدا علامت تجاری موردنظر خود را در کشور متبوع خود (کشوری که ملیت آن را دارد یا اقامت آن را دارد) به ثبت برساند. البته توجه به این نکته نیز اهمیت زیادی دارد که کشور متبوع که به کشور مبدأ نیز شناخته می‌شود، باید عضو سیستم مادرید باشد.

پروتکل مادرید یا سیستم مادرید را می‌توان برای به دست آوردن ثبت بین‌المللی برای یک علامت تجاری ست که قبلاً در کشور مبدأ که قبلاً برای آن درخواست داده یا در کشور متبوع متقاضی (که به‌عنوان کشور مبدأ نیز شناخته می‌شود) ثبت‌شده است تا زمانی که این کشور عضو پروتکل مادرید نیز باشد، استفاده شود.علاوه بر این، هنگامی‌که علامت تجاری در کشورهای تعیین‌شده اعطا شد، مالک علامت تجاری تنها باید یک درخواست برای تمدید ثبت بین‌المللی در صورت لزوم به WIPO ارسال کند که در همه کشورهای عضو تعیین‌شده اعمال می‌شود. به‌طور مشابه، انجام سایر تشریفات مانند ثبت واگذاری‌ها، مجوزها، اوراق بهادار، ادغام و تغییر نام و/یا آدرس و غیره فقط به یک درخواست برای هر یک از آن‌ها نیاز دارد. این امر حفظ و مدیریت علائم تجاری را در چندین کشور ساده‌تر می‌کند و منجر به‌صرفه جویی قابل‌توجهی در هزینه می‌شود.

برای استفاده از سیستم مادرید برای ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چه مدارکی نیاز است؟

در درجه اول، به این نکته توجه داشته باشید که اقدام به درخواست ثبت بین‌المللی علامت تجاری صرفاً از طریق ثبت در کشور مبدأ میسر است. لذا باید از مسیر اداره مالکیت صنعتی این مسیر را آغاز نمود.

 نخستین گام در این امر، پر کردن فرم اظهارنامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی می‌باشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات علامت مزبور باشد.

این فــــرم همچنین باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقه‌بندی بین‌المللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آن‌ها را در برمی‌گیرد.
اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک موردنیاز، جهت ثبت یک علامت تجارتی و نحوه پر کردن فرم اظهارنامه در پورتال مالکیت معنوی قابل‌دسترسی می‌باشد.

برای ثبت بین‌المللی باید نامه درخواست جهت ثبت بین‌المللی علامت تجاری خطاب به اداره ثبت علائم تجاری را تسلیم نمود. این کار همراه با درج اسامی کشورهای موردنظر برای ثبت نیز می‌باشد.

  • معرفی‌نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شرکت (اشخاص حقوقی) و وکیل رسمی برای پرونده استخدام شده است
  • ارائه وکالت‌نامه دادگستری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت (اشخاص حقوقی)
  • اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رؤیت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری.
  • تکمیل فرم مخصوص پس از مشخص شدن کشورهای موردنظر متقاضی
  • برگه محاسبه هزینه‌ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)

فراموش نکنید همان‌گونه که در ثبت علائم تجاری گفته شد، علامت تجاری باید خاص و متمایز باشد به طوریکه مصرف‌کنندگان با دیدن آن علامت محصول موردنظر را شناخته و همچنین آن را از سایر علائــــم تجاری و دیگر محصولات که با آن علائم تجاری معرفی می‌شوند را تشخیص دهند. یک علامـــت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فـــریب مصرف‌کننده گردیده و یا باعث از بین رفتن نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه گردد.

حقوقی که به یک علامت تجاری اعطا می‌گردد الزاماً با حقوق اعطاشده به علامت تجاری دیگرکسان نخواهد بود. این موضوع از طریق بررسی‌های انجام‌شده توسط اداره علائم تجاری و یا درنتیجه ادعای اشخاص ثالث به حقوق مشابه تعیین می‌گردد.

به‌طورکلی سیستم مادرید دارای ۱۹ فرم می‌باشد که تقاضای ثبت و سایر درخواست‌های متقاضیان مبنی بر اعمال تغییرات علائم و انتقالات و… حسب مورد از برگه‌های مزبور استفاده می‌گردد.

مزایای استفاده سیستم مادرید یا سیستم ثبت بین‌المللی علائم تجاری

با یک درخواست دریکی از کشورهای عضو سیستم مادرید، می‌توان علامت تجاری را در سایر کشورهای عضو سیستم مادرید به ثبت رساند. بنابراین مزیت استفاده از سیستم مادرید در ثبت بین‌المللی علائم تجاری، در ساده، ارزان و موثربودن آن می‌باشد یعنی تنها به‌وسیله یک تقاضانامه بین‌المللی واحد به یک‌زبان (فرانسه، انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس، حمایت از علامت تجاری را بر اساس فرم‌های پرشده در کشورهای موردنظر درخواست نمود.

 علاوه بر این، درصورتی‌که هرگونه تغییری در علامت ثبت مبدأ از طرف صاحب علامت صورت گیرد: از قبیل تغییر نام، آدرس، مالکیت، تمدید و غیره، می‌توان با تکمیل فرم‌های مربوطه و پرداخت هزینه‌ای اندک تغییرات مزبور را در سطح بین‌المللی اعمال نمود.

کدام علائم تجاری در خارج از کشور قابل ثبت هستند؟

بسته به قوانین علائم تجاری کشور موردنظر، موارد قابل ثبت ممکن است متفاوت باشند.وجه شباهت قوانین علائم تجاری همه کشورها، بر بصری بودن علامت تأکید دارد. علامتی که بتوان از طریق دیدن آن علامت تجاری، محصول را بین محصولات مشابه و رقیب شناسایی نمود و خریداری کرد.

اما برخی کشورها، موارد دیگری را نیز به‌عنوان علامت تجاری ثبت می‌کنند. مثلاً بو، یا آهنگ (نظیر موسیقی شرکت‌های فیلم‌سازی)، یا علامت تجاری که به‌صورت بافت باشد (جنس علامت تجاری مثلاً مخملی باشد) بنابراین، قبل از ثبت علائم تجاری خاص، اطلاع از قوانین آن کشور برای ثبت علامت تجاری ضروری است. متمایز بودن و توصیفی نبودن یکی از ویژگی‌های مهم علامت تجاری قابل ثبت است که باید به آن دقت کافی مبذول داشت.

ثبت علامت تجاری در خارج از کشور توسط ایکاف

اگر قصد ثبت علامت تجاری خود را درخارج از کشور دارید، برای علم به شرایط و مزایای ثبت علامت در خارج از کشور و نقش سیستم مادرید در ثبت علائم، در مورد ویژگی‌های ثبت علامت تجاری مطالعه کنید.

ما در شرکت ایکاف، با بهره‌گیری از ارتباط گسترده با  دفاتر ثبت علائم تجاری و وکلای متخصص در امور ثبت و پیگیری علائم تجاری وادارات ثبت علائم کشورهای مختلف سیستم مادرید، در مسیر ثبت علامت یا علائم تجاری محصول شما در خارج از کشور، همراه شما خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید، یا فرم ارتباط با ایکاف را پر نمایید تا با شما تماس گرفته شود.