ثبت علامت تجاری داخل کشور

ثبت علامت تجاری در داخل کشور

برای شناخته شدن یک محصول یا خدمت توسط مشتریان (در بازار هدف) و صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان، نیاز دارند که محصول خود را بین محصولات مشابه به‌نوعی متمایز سازند. اولین قدم برای این متمایزسازی، انتخاب نام یا نشان قابل‌رؤیتی است توسط مشتریان شناخته شود و خدمات یا محصولات را از سایر رقبا متمایز سازد. بنابراین ثبت علامت تجاری در داخل کشور (ثبت برند)، به معنای آن نیست که یک نام و علامتی را برای خود صرفاً ثبت کنید، بلکه دلیل شناخته شدن شما در بازارهای ملی و بین‌المللی، در حقیقت همین نام و علامتی است که برای خود برگزیده‌اید.

کشور ما ایران از جمله کشورهایی است که در حوزه ثبت علائم تجاری مکانیسم first to file بر آن حکمفرماست؛ بنابراین درگام اول، باید علامت تجاری را ثبت نمود تا بتوان از مزایای بعدی علائم تجاری بهره برد. اگر این ثبت صورت نگیرد، امکان دارد که افراددیگر، یا حتی رقبای شما، ثبت علامت تجاری (ثبت برند) شما را انجام دهند و شما از مزایای ثبت علامت تجاری (ثبت برند) مجروم شوید و مجبور به طی فرایندهای دادگاهی پرهزینه برای اثبات حقانیت خود باشید که بعضا ممکن است پس از صرف هزینه و زمان، نتوانید حقانیت خود را اثبات کنید.

مراحل ثبت علامت تجاری در داخل کشور

ثبت علامت تجاری در داخل کشور

مدارک موردنیاز برای ثبت علامت تجاری در داخل کشور

مدارک موردنیاز برای ثبت علامت تجاری (ثبت برند) برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی تفاوت دارند. در ادامه این موارد به تفکیک مشخص می‌گردد. مدارک ثبت برند درصورتی‌که به نام شخص حقیقی باشد یا به نام اشخاص حقوقی و شرکت‌ها متفاوت است.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت علامت تجاری (ثبت برند):

ابتدا باید شخص باید در سامانه ثنا، ثبت‌نام نموده باشد تا هویت این شخص به تائید اداره ثبت اختراع و علامت تجاری ایران برسد. مدارک لازم برای بارگذاری

  • تصویر شناسنامه شخص حقیقی
  • تصویر کارت ملی شخص حقیقی
  • تصویر کارت بازرگانی (کارت بازرگانی فقط در صورتی نیاز است که نام انتخابی برند شما لاتین است)
  • تصویر مجوز فعالیت (یک نوبت باید در دفاتر اسناد رسمی تائید شود)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:

ثبت‌نام شخص حقوقی در سامانه ثنا، برای تائید هویت نیاز است.

  • تصویر شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت موردنظر حق امضا دارند.
  • تصویر کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت موردنظر حق امضا دارند.
  • تصویر مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی تا سیس
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات
  • تصویر کارت بازرگانی (درصورتی‌که علامت تجاری موردنظر از حروف و کلمات لاتین استفاده می‌کند)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
  • بر اساس قانون و دستورالعمل وضع‌شده جهت ثبت دارایی‌های فکری متقاضیان در سامانه اداره مالکیت معنوی، باید افراد از قبل در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده باشند. در حقیقت این ثبت‌نام یک پیش‌نیاز است و نیازی به ارائه مدرکی دال برداشتن ثنا نیست و استعلام آن توسط سیستم اداره ثبت شرکت‌ها گرفته می‌شود.
  • برای ثبت‌نام در ثنا شما می‌توانید به‌صورت حضوری به مراکز و دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده (شرکت‌ها و اشخاص حقوقی) و یا از طریق وب‌سایتadliran.ir به‌صورت غیرحضوری ثبت‌نام کنید.

هزینه‌ ثبت علامت تجاری در داخل کشور چیست؟

به‌طورکلی، ثبت علامت تجاری (ثبت برند) یک شخص حقیقی دریک طبقه، ۱۲۰ هزار تومان است. هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان به این هزینه اضافه می‌شود

برای یک شخص حقوقی (شرکت)، ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان به ازای یک طبقه است و هر طبقه اضافه‌تر ۲۰ هزار تومان دریافت می‌گردد.

یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت می‌کنید هزینه حق الثبت آن این‌گونه محاسبه می‌شود.

۱۲۰ هزار تومان (به ازای یک طبقه پایه) + ۲۰ هزار تومان (دوطبقه اضافه‌تر) درمجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه
برای اطلاع از هزینه‌های ثبت علامت تجاری (ثبت برند)، این جدول که در اداره ثبت علامت تجاری (ثبت برند) آماده‌شده را مطالعه بفرمایید

مدت زمان ثبت یک علامت تجاری در داخل کشور چقدر است؟

مدت‌زمان ثبت علامت تجاری در ایران حداقل دو ماه است. این مدت‌زمان از مجموع زمان لازم برای بررسی تقاضا توسط کارشناسان، اقدام به تشکیل پرونده حضوری، انتظار برای چاپ روزنامه رسمی و مدت سی‌روزه اعتراض به ثبت علامت تجاری (ثبت برند)، چاپ روزنامه رسمی ثانویه و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت علامت تجاری ثبت‌شده ناشی می‌شود.

 مدت اعتبار علامت تجاری ثبت‌شده چند سال است؟

در ابتدای اقدام به ثبت برند اظهارنامه‌ای تکمیل می‌شود که اعتبار برند ثبت‌شده از تاریخ تکمیل آن آغاز می‌شود و تا ۱۰ سال ادامه دارد.  ولی علامت تجاری قادر است تا ابد محفوظ بماند، به‌شرط آنکه تمدید آن در فواصل زمانی معین، انجام شود پس از اتمام این ۱۰ سال به مالک برند فرصت ۶ ماهه‌ای برای تمدید داده می‌شود که در صورت عدم اقدام به تمدید، برند مذکور می‌توان به نام شخص حقیقی یا حقوقی دیگری ثبت شود.